Winkelwagen 0

Persbericht Algemeen Dagblad, geschreven door Suzanne Eijgenraam

ROTTERDAM Tafel Design

Een grote eettafel met een groen tafelblad en dezelfde kleur poten. Of juist een wat kleiner exemplaar met een blad van eikenhout en knalroze poten. Het is allemaal mogelijk met ‘Tafel op Maat op Kleur’, het nieuwste idee van Anouk Bedeaux van Tafel Design.

Deze Rotterdamse verkoopt in haar webshop Tafel Design – en in de bijbehorende winkel in één van de Hofbogen –  zowel design tafels van jonge ontwerpers als van haar eigen label BEDEAUX. Daar hoorde ze regelmatig klanten vertellen dat ze op zoek zijn naar een kleurige tafel als blikvanger in het interieur. Tafels met patronen op het blad, zoals Bedeaux al een aantal jaar maakt van stukken bouwbord, vinden ze dan soms net iets té gewaagd. Zo ontstond het idee voor ‘Tafel op Maat op Kleur’, waarbij geïnteresseerden zelf de maat en kleur van hun nieuwe meubelstuk kunnen kiezen.

,,Standaard bied ik op de website de keuze uit zo’n veertig tot vijfenveertig kleuren,’’ legt Bedeaux uit. ,,Maar de tafel kan geleverd worden in iedere RAL-kleur.’’ Daarnaast kan de klant kiezen voor een houten blad, bijvoorbeeld van eiken of noten. Het formaat is variabel. Zo kan Tafel Design een kleine werktafel leveren zo ook een grote keuken- of eettafel tot 240 centimeter. ,,Er is gewoon heel veel keuze,’’ vat de ontwerpster samen. En zo’n tafel staat volgens haar niet alleen leuk als eyecatcher in de huiskamer of keuken. ,,Het is ook mooi als schoolmeubilair, bijvoorbeeld in een kantine. Primaire kleuren zijn hiervoor heel geschikt,’’ zegt de onderneemster.

Haar idee is dat ze naast de verkoop van haar eigen ontwerpen, tegelijkertijd een platform biedt aan jonge designers. De winkel verhuisde fysiek naar een Hofboog aan de Insulindestraat 112, die ze recent uitbreidde met een tweede Hofboog.

Steigerbuis tafel met eetbank, op maat.

Steigerbuis tafel met eetbank

Ze verkoopt er voornamelijk kwalitatieve design tafels, al zijn er ook stoelen, poefjes en andere meubelstukken verkrijgbaar. ,,De tafel is voor mij het hart van elke ruimte: aan tafel besteed je de meeste tijd.’’ verklaart de ontwerpster. ,,Gezinnen eten aan tafel en doen er spelletjes, maar je kunt er ook aan borrelen of een goed gesprek voeren. Ook op kantoor zit je het vaakst aan een bureau of tafel.’’ Daarom vindt ze het belangrijk dat dit meubelstuk in iedere ruimte de blikvanger is. ,,De bijpassende stoel is van een minder aanwezig ontwerp, zoals bijvoorbeeld de Revolt van Ahrend.’’

Die jonge ontwerpers komt ze onder andere op het spoor via social media of door het bezoeken van beurzen. Op dit moment doet onder andere de Mr. Grasshopper van het Rotterdams ontwerpersduo Peter en Mirjam Carels het goed in haar winkel. Dit is een poef bekleed met kunstgras. Ook de verrijdbare eet- of tuintafel Picknick On Wheels van Rotterdammer Frank de Bruijn is een van de succes nummers.

Zelf ontwierp ze de multifunctionele BEDEAUX II, een tafel bestaande uit twee gelijke lengte delen die een paar centimeter van elkaar af staan. ,,Zo is hij flexibel,’’ legt Bedeaux uit. Tegen elkaar aan kunnen de tafeldelen, die ook in verschillende maten te bestellen zijn, bijvoorbeeld dienen als bureau of eettafel. Afzonderlijk zijn ze bijvoorbeeld als side tafels tegen de muur te plaatsen.

Ook de ’Bouwbordentafels’ zijn een ontwerp van haar. In het tafelblad verwerkt ze verzaagde delen van gebruikte bouw- en reclameborden, waarmee ze een nieuwe compositie maakt. Onlangs verwierf ze nog grote borden in de kleuren roze en geel, die het prestigieuze bouwproject van het Centraal Station aankondigden. ,,Die combineren mooi met het grijs van een ander bouwbord.’’

De website Tafel op maat op kleur is vanwege hoge productie kosten niet meer online.